• مربی : فاطمه فروزان
  • پاییز 1402

📍روز جهانی معلولان و رویای امانوئل

بی شک تقویم را برای یادآوری قشنگ ترین مناسبت ها نوشته اند. تقویم آن روز، روز جهانی معلولان را خاطرنشان می کرد. بچه های 20 نفری می شدند، نشستیم کنجِ حیاط کنار باغچه باهم چند فعالیت انجام دادیم.

🚩فعالیت قبل از قصه خوانی :

با چوب بستنی کاموا دو طرف هر انگشت دست را بستیم و از بچه ها خواستم حالا بنویسند، گل بچینند، کتاب ورق بزنند، و… . با انگشتهایی که استخوان شان انعطافی ندارد هیچ کاری نمی‌شود انجام داد و بچه ها احساس کم توانی داشتند.

بازی را عوض کردیم؛ حالا چشم هایشان را بستیم و از هرکدام خواستیم راهرو تا حیاط را با چشمان بسته طی کنند. بعد قرار شد دوستشان را چشم بسته پیدا کنند. یا از بعضی خواستم دستهایشان را پشت سرشان نگه دارند و بدون استفاده از آنها زیپ کیف را باز و کتاب در بیاورند. شیدا دختر فرز و سریعی است از او خواستم یک پایش را بالا نگه دارد و خیال کند برای مدرسه رفتن دیرش شده و باید بدود.

🚩قصه خوانی و گفتگو در مورد کتاب :

در پایان تمام این نمایش ها نشستیم و حرف زدیم از دشواری انجام فعالیت ها وقتی یک شخص  کم توان است حرف زدیم. از نام معلولان افتخارآفرین در تاریخ و نیازهای ویژه‌ی افراد معلول گفتیم و بعد کتاب رویای امانوئل را خواندیم.

رویای امانوئل 813x1024 1 کودکان و معلولان، پیوندی از مهر و امید

📖 نام کتاب : رویای امانوئل

✒️ نویسنده : لاری تامپسون 

📚ناشر : نشر پرتقال

داستان زندگی واقعی امانوئل افوسو دوچرخه سوار معلول اهل کشور غنا. قصه ی تأثیر گذار و تامل برانگیزی دارد. به خصوص اینکه چند دقیقه قبل از آشنایی با زندگی نامه‌ی او بچه ها نمایش کم توانی را تجربه کرده بودند. نمایش خلاق خیلی مواقع در قصه خوانی و ایجاد فضای حاکم بر مناسبت ها کمک بسزایی دارد.  در فرهنگ سازی هم گاها راه چاره همین نمایش خلاق است. پیشنهاد میکنم تسهیلگران، مربیان و مادران از نمایش خلاق استفاده بیشتری داشته باشند.